RASA SAYANG
Disclaimer


Perkhidmatan tempahan disediakan.Untuk sebarang pertanyaan atau tempahan, Sila hubungi:

Whatsapp:017-6386256(jamiah)
Facebook:Jamiah Tulisman



Story Owner facebook
Scream Here





Resepi Chocolate lasagna..yummyyyyy...
Saturday, 29 November 2014 | 07:55 | 0 comments
Assalammualaikum..





Meh cuba buat chocolate lasagna ni..adoiii memang sedap sangat tau..memang sedap ada biskut oreo hancur dengan puding coklat memang sedaaappppp betul..pastu lak ada lapisan chesse..bayangkan rasa dia..mmm..hehheeee...tp tak boleh le makan banyak2 kan..bertambah lemak yg dah berkilo2 dlm badan..heeheheee..

sedapppppp...yg ni buat dlm mangkuk kaca beso..

cara membuatnya nampak jek susah dan mcm leceh sbb tengok resepi banyak step..tapi sebenarnya tak..amat mudah bila kita ikut step betul2..bila dah buat baru tahu senang jek rupanya..hehehe..pastu tak payah nak bakar2..masuk jek dlm peti ais..senang kan??..



puding coklat yg dah siap..(aku gandakan sukatan asal..jadi dpt byk)


bahan2 utk cheese aku gandakan gak sebab buat byk dlm 3 bekas..nak bagi kwn2 rasa kat sekolah..heheheee


cara lapis..memula oreo hancur kita tekan kat dasar mangkuk..pastu picit cheese kat atas biskut oreo tu..


pastu letak puding coklat..pastu picit lagi bahan cheese..atas sekali kita tabur oreo hancur,coklat chip atau apa2 aje yg sesuai..boleh gak letak stroberi atau coklat masakan yg diparut..


lapisan didalam chocolate lasagna..

Resepi Chocolate lasagna.

Sumber resepi : Blog Rasa Rempah
Bahan-Bahan A
36 ketul oreo dikisar _ ( ambil krimnya sekali )
6 sudu besar butter dicairkan
Cara-cara
Campurkan kesemua bahan dan gaul rata. Ketepikan. (aku simpan jap dlm peti ais)
Bahan-Bahan B
200 gm cream cheese
1 cawan Non-dairy whipping cream
100 gm gula kastor ( boleh juga guna gula aising jika suka ) - aku guna 60gm gula kastor
2 sudu besar susu segar
** Note ~ Gandakan sukatan sekiranya ingin krimnya tebal sedikit. (aku gandakan sukatan)
Cara-Cara
Pukul cream cheese sehingga lembut.
Kemudian masukkan gula kastor atau gula aising dan pukul lagi sehingga ianya lembut dan gebu.
Masukkan susu segar dan pukul sebati. Ketepikan.
Di dalam bekas yang lain, pukul Non-dairy whipping cream hingga kental.
Kemudian campurkan ke dalam adunan cream cheese tadi dan kaup balik sehingga sebati. Masukkan ke dalam piping bag. Ketepikan..
Bahan-Bahan C ( CHOCOLATE PUDDING ) 
1/4 cawan tepung jagung - aku buat 1/2 cwn tepung jagung
1/2 cawan gula kastor
1/8 tsp garam
3 cawan susu segar (resepi asal ada santan..tp aku tak letak)
185 gm dark chocolate _ dicincang
1 tsp esen vanilla
Cara-Cara
Campurkan tepung jagung bersama gula dan garam ke dalam bekas. Kemudian campurkan susu segar dan kacau perlahan. Masak di atas double boiler dengan api sederhana. Sentiasa menggaul adunan sehingga ianya sebati dan pekat ( 15 - 20 minit )..guna hand whisk . (tapi aku tak masak cara double boiler..aku terus masak atas api)
Tambahkan coklat cincang dan kacau selama kira-kira 2 - 4 minit atau sehingga puding kental.
Kemudian alihkan dari api dan masukkan esen vanilla. Kacau rata.
Sejukkan dan ketepikan.
** Note ~ Tapis puding dengan menggunakan penapis sekiranya puding yang terhasil itu berketul-ketul.
Cara Melapis 
Masukkan sedikit biskut oreo kisar ( bahan A ) ke dalam bekas yang digunakan.
Kemudian picitkan adunan bahan-bahan B di atasnya.
Lapis di atasnya dengan chocolate pudding dan ratakan.
Picitkan lagi adunan bahan-bahan B di atasnya.
Taburkan dengan chocolate chips, biskut oreo kisar dan sedikit parutan coklat.
Sejukkan di dalam peti ais sebelum dinikmati.


Selamat mencuba..



Labels:


Resepi Puding Roti Coklat Chips...
Saturday, 18 January 2014 | 08:50 | 0 comments
Assalammualaikum dan Salam Sayang..

Puding roti lagi??hehe..Tayang lagi puding roti..Bagi aku puding roti memang tak jemu dimakan..memang dessert yang amat sedap....Kali ni aku buat guna resepi lain pulak..resepi ni ada campuran serbuk koko dan coklat chips..memang sedap..sos nya pulak aku cuma curahkan sirap coklat hershey tu..mmmm..memang sedap..






yang ni ada tetamu datang rmh aku..aku buat puding roti coklat chip sbg dessert..


Resepi ni dapat dari my resepi gak..jom le cuba..memang tak rugi..

Resepi Puding Roti Coklat Chips:
Sumber : my resepi..

Bahan2 A :
Roti 12 keping atau suka hati la byk mana
800 ml susu segar @ susu cair @ susu penuh krim
Coklat chips secukupnya..
Langkah Pertama :

** Panaskan oven pada suhu 180 celsius terlebih dahulu.. api oven atas bawah..

Koyakkan2 roti dan masukkan dalam loyang yg telah di griss dgn butter terlebih dahulu..
Kemudian, taburkan segala coklat chips..
Lepas tu tuang susu..sambil tekan2 roti tu kasi meresap susu ke dalam roti..
 

Bahan B :
1 penutup esen vanila
3 sudu besar marjerin/butter - cairkan)
3 biji telur ayam
3 sudu besar serbuk koko + sikit air panas = jadikan pes
1 sudu besar tepung jagung
1/2 cawan gula
Langkah2 :
Memula, pukul telor dgn gula guna whisker sampai berbuih, masukkan esen vanila, masukkan pes serbuk koko tadi, pukul lagi, masukkan tepung jagung dan butter cair.. kacau guna whisker sampai sebati..
Lepas tu tuang je ke dalam loyang berisi roti tadi..
Bakar selama 40-45minit.siap..simple Dan sedap..


Selamat mencuba...




Labels:


Resepi Puding Roti yang sedaaappp...
| 08:06 | 0 comments
Assalammualaikum dan salam ceria..


puding roti baru keluar dari oven
Hari ni nak kongsi satu resepi puding roti yang sangat sedap..puding roti ni lagi sedap bila kita makan bersama sos kastard..memang syioookkk betul bila makan..hehe..Dapat resepi ni dari my resepi..kalau ada lebihan roti yang nak abis tarikh tu cuba lah buat puding roti ni..memang sedap..Tapi kat rumah ni aku jek sorang yang makan..anak2 tak minat pulak puding roti ni..so kalau aku buat mesti esoknya bawa pegi sekolah..dapat le kawan2 makan sama2..aku paling suka kuah sos kastard ni..mmmm mengancam betul..Buat puding roti ni tak susah..senang sangat..sekejap siap..bahan-bahannya pun mudah sangat..

 
sedapnnyerr makan bersama dengan sos kastard..

Mekasih bebanyak buat maya zakry yang share resepi ni..aku share kat sini lak untuk aku senang semak resepi nanti..aku copy paste jek resepi dia..hehe..malas nak taip..

Resepi Puding Roti Sos Kastard..
Sumber : maya_zakry@myresepi.com

Bahan-bahan:

Bahan-bahan ( 1 happy family )

  • Bahan A
  • 500 ml susu segar/fresh milk- aku guna susu cair
  • 8 keping roti (gardenia/high 5)- aku guna 10 keping
  • Bahan B
  • 4 s/b gula halus
  • 2 s/b butter - cairkan sebentar atas api
  • 2 biji telur ayam
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 1 s/b tepung jagung
  • 1 s/b serbuk kayu manis/cinnamon powder *(optional)- aku tak letak..
  • 1 s/b buah pala *(optional)- aku tak letak
  • Bahan C-kuah
  • 1 tin susu cair
  • 2 s/b tepungkastad
  • 2 s/b gula

Cara-cara

  1. Hancurkan /koyakkan roti dan rendam dalam susu 1/2 jam.
  2. Kacau dan gaul rata bahan B. Tuangkan ke dalam loyang bersama dgn bahan A yg telah direndam.
  3. Bakar dalam suhu 180'C selama 30 minit/masak. Biarkan sebentar sebelum disejukkan dlm fridge.
  4. Gaulkan bahan sos kastad dan masakkan diatas api yg sederhana sebentar.
  5. Tuangkan sos diatas puding semasa menghidang.

Labels:


Resepi Pavlova
Friday, 3 January 2014 | 21:30 | 0 comments


Resepi pavlova ni aku amek dari blog Rahel..kalau pergi blog dia dah susah nak stop..asyik leka tengok semua resepi dan gambar-gambar masakan dia yang cantik..Alhamdullilah pertama kali aku buat terus jadi..Rasa pavlova ni manis dan sedap..tapi tak boleh makan selalu kena kencing manis kang..hehe..sesekali boleh lah..sebab bila makan sepinggan pavlova ni..mmmm..memang tak boleh berhenti...

Resepi Pavlova

Sumber : Rahel & Dapur Tanpa Sempadan

Bahan:
4 biji putih telur (gred A)
1 cawan gula halus
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu teh cuka makan
1 sudu teh esen vanila
3/4 cawan non-dairy whipping cream-putar hingga kembang
Buah-buahan segar seperti strawberry,blueberry,peach (pilihan)

Cara:
1.Panaskan oven pada suhu 180'C,buat satu bulatan berukuran 9'' pada kertas minyak.
   Kemudian terbalikkan kertas tadi dan alaskan pada loyang pembakar (gunakan bayang
   bulatan tadi sebagai ukuran pavlova nanti).Ketepikan.
2.Putar telur hingga berbuih,guna kelajuan tinggi,masukkan gula halus sedikit demi sedikit
   hingga habis dan terus putar lagi hingga menjadi meringue yang kental dan berkilat.
   Ayak tepung jagung,kacau rata dengan spatula.
3.Masukkan esen vanila dan cuka makan,gaul rata.Tuang atas kertas minyak tadi dan bentuk-
   kan bulat dan tinggi sedikit,tak perlu kemas-kemas sangat.
4.Turun suhu oven pada suhu 130'C dan bakar pavlova selama 1 jam 20 minit,guna api atas
   dan bawah.Bila pavlova nampak pucat dan sedikit perang,matikan api oven,renggangkan
   sedikit pintunya dan biar pavlova sejuk sendiri dalam oven.
5.Bila sejuk,berhati-hati,alihkan pavlova tadi ke dalam pinggan sesuai.
6.Tuangkan non-dairy whipping cream yang sudah diputar tadi ke atas pavlova dan ratakan.
   Hias dengan buah-buahan segar seperti dalam gambar.(buah-buahan yang sesuai seperti kiwi,stroberi,anggur)


memang sedap..sekejap je licin..dalam pavlova ni lembuat mcm marshmallow

Selamat mencuba....

Labels:



Old things